13 Απριλίου 2012

Ο συνεορτασμός του ελληνικού Πάσχα (Πεσάχ)


ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ_

Πάσχα εν όψει και περί αυτού η παρούσα αναφορά μας στην εβραϊκή αυτή γιορτή της οποίας η ονομασία προέρχεται από την εβραϊκή λέξη Πεσάχ που σημαίνει πέρασμα και συμβολίζει το πέρασμα των Εβραίων από την Ερυθρά Θάλασσα. Εβραϊκή είναι, άλλωστε, και η προέλευση των μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών πέραν του Ιουδαϊσμού, δηλαδή, του Χριστιανισμού που αποτελεί συνέχειά του και του Μωαμεθανισμού που ήταν αίρεσή του.

Ετσι λοιπόν, το Πάσχα πέρασε και στον Χριστιανισμό, του οποίου τα βασικά δόγματα, Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Προτεστάντες το γιορτάζουν συνήθως με διαφορά μιας εβδομάδας. Τούτο συμβαίνει, διότι η ορθόδοξη εκκλησία παρά την επικράτηση και σε αυτή του νέου ημερολογίου (Γρηγοριανού) εορτάζει το Πάσχα με το παλαιό ημερολόγιο (Ιουλιανό) για να μην συμπίπτει με τον καθολικό εορτασμό, ο οποίος καθορίζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία.

Η διαφορά στον εορτασμό του Πάσχα ανάμεσα σε Ορθοδόξους και Καθολικούς, όμως, ισχύει για όλο τον κόσμο πλην της Ελλάδας, στην οποία γιορτάζεται την ίδια ημέρα. Πρόκειται για έναν υπέροχο συνεορτασμό που ξεκίνησε το 1964 από την Κέρκυρα και τον καθολικό της αρχιεπίσκοπο Αντώνιο Βαρθαλίτη που απέστειλε σχετικό αίτημα στην Αγία Έδρα προκειμένου να μην χωρίζονται κατά τον εορτασμό οι οικογένειες που έχουν μέλη και στα δύο δόγματα. Ετσι, οι περίπου 50.000 Ελληνες Καθολικοί γιορτάζουν το δικό τους Πάσχα στις ίδιες ημερομηνίες με Ορθόδοξους, δημιουργώντας μια μοναδική παράδοση που κρατά ακόμη και σήμερα και έχει επεκταθεί σε όλη τη χώρα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου